Jaarverslag voorwoord - Jaarverslag Maken

Jaarverslag voorwoord


Elk jaarverslag moet voorzien worden van een voorwoord. Meestal word deze geschreven door de voorzitter of de algemeen directeur. In het voorwoord licht u kort toe op de gebeurtenissen, de hoogtepunten en/of dieptepunten van het afgelopen jaar.


Maak hem niet te lang


De directie maakt meestal het voorwoord van het jaarverslag. Aangezien deze aan het roer van de onderneming staat, kan hij/zij het beste een korte toelichting geven over het jaar. Het voorwoord moet niet te lang zijn en kan een beeld scheppen van de gebeurtenissen van dat jaar. Het kan kort vertellen of het een positief of negatief jaar was voor het bedrijf en welke gebeurtenissen belangrijk waren voor de onderneming.


De richtdoelen


Ook kunt u toelichten waar de focus het afgelopen jaar op heeft gelegen. U kunt natuurlijk kwaliteit als richtdoel hebben, maar ook het snel verhandelen van bestellingen kan een belangrijk richtdoel voor uw onderneming zijn. Zorg ervoor dat in het korte stukje goed overkomt wat uw streven is geweest en wat het resultaat daarvan is. Als dit negatief is, dan is het verstandig ook hier de reden(en) voor te geven.


Afsluiting


U wilt natuurlijk dat mensen na het voorwoord verder lezen. Daarom moet u het aantrekkelijk maken om door te lezen. U kunt dit doen door aan het einde van het voorwoord de thema's alvast te verklappen of door een "call-to-action" (Een oproep tot actie) mee te geven. Een call to action wordt vooral in de marketing toegepast om potentiële kopers na het ontvangen van een reclameboodschap over te halen om bijvoorbeeld een offerte aan te vragen of een aankoop te doen.