Planning maken - Jaarverslag Maken

Planning maken


De planning is bij het maken van een jaarverslag erg belangrijk. De meest eenvoudige en waardevolle tip die we hierbij kunnen geven is: Begin op tijd. In November kunt u prima beginnen met het maken van het jaarverslag. Er zijn dan immers al veel dingen van de eerste 3 kwartalen bekend. U kunt bijvoorbeeld beginnen met conceptteksten, informatieverzameling en de structuur. Dit scheelt achteraf een hoop werk en zorgt ervoor dat u zich niet hoeft te haasten bij het opleveren van uw jaarverslag.


Het is niet snel te vroeg. Het is sneller te laat


Een jaarverslag is meer dan enkel de balans opmaken. Denk er ook over na dat u vaak afhankelijk bent van andere afdelingen binnen de organisatie, of misschien zelfs van afdelingen van buiten de eigen organisatie. Voor deze afdelingen bent u waarschijnlijk niet de hoofdprioriteit. Wees hier dus goed op voorbereid.


Vraag het vriendelijk en laat uw waardering blijken. Een goed middel is het gebruiken van deadlines om ervoor te zorgen dat het werk wel op tijd gedaan wordt. Ook een reminder helpt vaak om meer gedaan te krijgen, zolang u het netjes houdt en laat blijken dat u dankbaar bent voor het werk wat zij doen.


Wat wilt u overbrengen naar de personen die het jaarverslag gaan lezen? Denk hier goed over na. Een jaarverslag is namelijk hét moment in een jaar dat u aan geïnteresseerden precies kunt overbrengen wat de visie en de filosofie van het bedrijf is.


Uit haast komen zelden mooie dingen voort. Dit is ook bij een jaarverslag het geval. Het nut van een goed jaarverslag wordt vaak onderschat. Zorg ervoor dat het jaarverslag de moeite waard is om te lezen, dan is het werk ook niet voor niets geweest. Zorg ervoor dat nadat men het jaarverslag gelezen heeft, zij een beeld hebben bij de onderneming.


Taak verdeling


Een jaarverslag is iets waar meer dan een persoon werk aan heeft. Maak dus duidelijke afspraken over wie wat en wanneer doet. Op deze manier voorkomt u dat er dubbel werk gedaan wordt en bespaart u veel tijd doordat er een logische volgorde in het werk zit. Spreek een 'format' af dat gezamenlijk gebruikt wordt. Ook dit is iets wat in de beginfase afgesproken moet worden om achteraf tijd te besparen. Met format bedoelen we de hoeveelheid tekst per pagina, foto's, lettertype , de inhoud en de opbouw van het document.